روش مطالعه ( جلسه 1 ) - ویدئویی

28 / آبان / 1401

اصول روش مطالعه - جلسه اول

فایل ویدئویی انتهای مطلب را ببینید. مدت زمان این ویدئو 4 دقیقه و 48 ثانیه است. 

برای اینکه بتونیم روش های مطالعه هر درس رو آموزش بدیم باید ابتدا روش های کلی مطالعه رو آموزش بدیم. به صورت کلی توی درس های دبیرستانی ما دو نمونه درس مختلف داریم . یا درس های توصیفی هستند یا تحلیلی.  درجلسه اول در مورد  روش های مطالعه  درس های توصیفی صحبت می کنیم. اولین کاری که باید برای هر درس بکنیم این است که بفهمیم این درس توصیفی است یا تحلیلی. 

چه درس هایی توصیفی هستند ؟

می توانیم همین الان به شما بگوییم مثلا درسی مثل دین و زندگی توصیفی است و درسی مثل ریاضی تحلیلی است. اما بهتر است به جای این تقسیم بندی یک روش کلی برای تقسیم بندی درس ها و حتی فصل ها ارائه دهیم. زیرا در هر درس فصل هایی وجود دارد که شرایطش با سایر فصل ها متفاوت است. 

اگر درسی را مطالعه کردید و پس از مطالعه بتوانید بدون تمرین و دست به قلم شدن سوالات آن را حل کنید این درس توصیفی است. این درس ها اغلب همان درس های شب امتحانی هستند . یعنی در بسیاری مواقع با خواندن مطلب آماده سوال حل کردن از آن می شوید. پی به طور کلی منظور از درس های توصیفی ، درس هایی هستند که حالت حفظی دارند).

شاید بعضی دوستان درس های تحلیلی مثل ریاضی را هم شب امتحانی می خوانند. این دوستان با درس تحلیلی ریاضی به صورت توصیفی برخورد می کنند و این درس را توصیفی مطالعه می کنند. به همین دلیل شاید در امتحان بتوانند نمره ای کسب کنند اما قطعا این روش کار بدرد کنکور نخواهد خورد. 

 

طرح تضمین چیه؟  چرا در طرح تضمین هزینه بعد از قبولی است  چه طرحی برای من مناسبه؟ طرح تضمین یا مشاوره خصوصی

 

روش مطالعه درس های توصیفی

بعد از اینکه یاد گرفتتید چطور فصل ها و درس های توصیفی را از درس های تحلیلی جدا کنید باید به سراغ روش مطالعه درس های توصیفی برویم. 

در درس های توصیفی مثل دین و زندگی ، تاریخ ادبیات ، تاریخ ، جغرافیا ، حفضیات شیمی و حفضیات زیست اینقدر که مطالعه کردن تاثیر گذار است تست زدن تاثیر گذار نیست. در این درس ها شما نیاز دارید که فصل ها و مطالب درسی را به صورت مستمر ( دائم و پیاپی) مطالعه کنید. 

در این درس ها زیاد پیش می آید که درسی را الآن مطالعه می کنید اما چند روز بعد حس می کنید هیچ چیز از این درس در خاطرتان نیست و چیزی از مطالب را به یاد نمی آورید. این دقیقا نشانه درس های توصیفی است. در درس های توصیفی وقتی شما مطلب را می خوانید به همان سرعت که مطلب را متوجه می شوید به همان سرعت هم مطلب از خاطرتان می رود. دقیقا مانند مطالعه یک روزنامه یا خواندن اخبار در سایت ها و شبکه های اجتماعی است. در این حالت هم شما شاید مطلبی را ببینید و خوشتان بیاید و حتی آن را نشر دهید و برای دوستانتان هم بفرستید اما چند دقیقه بعد حتی یادتان نیست چه چیزی برای دوستتان فرستاده اید. 

این مطالب سرعت فراگیری بالایی دارند اما عمق یادگیری در آن ها کم است. پس در درس های توصیفی مهمترین چیزی که نیاز داریم این است که از کتاب درسی و مطالب آن خیلی جدا نشویم. در کتاب های کمک آموزشی نیز اگر مطالب را ببینیم متوجه می شویم که مطالب و متن ها همان متن کتاب است. اما در کتاب های کمک آموزشی کار مفیدی که رخ می دهد این است که مطلب را برایتان باز کنند و آن را به نوعی جا بیندازند. 

 

طرح های مشاوره خصوصی  چه آموزش هایی در طرح تضمین داده می شود  نتایج طرح تضمین در کنکور

 


فایل ویدیو :
برچسب ها
روش مطالعه
ارسال نظر
نظر کاربران
نظری برای این مطلب ثبت نشده است.