روش مطالعه ریاضی
روش مطالعه ریاضی
(ویژه هر سه رشته تحصیلی)
ابتدا در خصوص بودجه بندی درس ریاضی هر هر سه رشته توضیحاتی میدیم. البته با توجه به تغییرات کنکور از دی 1401 قطعا این بودجه بندی به صورت صد در صد قابل اتکا نیست؛ خصوصا در رشته ریاضی. اما از نظر اینکه کدام مباحث در کنکور اهمیت بیشتری دارند تقریبا شرایط به همین منوال خواهد بود.
درس هایی که برای درس ریاضی میخوانیم از نظر تعداد زیاد نیستند به نسبت درسی مثل ادبیات یا جامعه شناسی یا زیست شناسی و .... اما همه مباحث به هم پیوسته هستند و عمق زیادی دارند. به همین دلیل اگر یک مطلب از مباحث پایه ای را در درس ریاضی درست یاد نگیرید قطعا در ادامه حتما شما رو اذیت خواهد کرد. به همین دلیل مطالعه به ترتیب مباحث و همچنین حل تست کافی برای هر مبحث جهت فهم مطلب ( در درجه اول) و سپس تثبیت موضوع در ذهن و توانایی شکار راه حل سوال به محض دیدن صورت سوال و در نهایت تسلط بر مطلب و ایجاد مهارت کافی جهت حل سریع و صحیح سوالات از اهمیت بالایی برخوردار است.
بودجه بندی ریاضی در رشته ریاضی فیزیک
قبل از ارائه بودجه بندی درس ریاضی باید اشاره کنیم که تعداد سوالات درس ریاضی تا کنکور تیر 1401 55 سوال بود که ارزش هر سوال صحیح 1.8 درصد بود زمان اختصاص داده شده به این سوالات 85 دقیقه بود که برای هر سوال به طور متوسط 93 ثانیه تایم میرسید.
اما از کنکور دی ماه 1401 تعداد سوالات درس ریاضی به 40 کاهش پیدا کرد که یعتی ارزش هر سوال صحیح به 2.5 درصد افزایش پیدا کرده و شما با 10 سوال صحیح میتوانید درصد 25 را کسب کنید. همچنین زمان حل به 75 دقیقه کاهش داشته است. اما در نهایت زمان حل هر سوال از 93 ثانیه به 112 ثانیه افزایش داشته است.
علی الرغم همه این تغییرات اما در نفس عمل تغییر فاحشی رخ نخواهد داد و میتوانیم تا چند سال با استناد به بودجه بندی سال های قبل حدود احتمالی تعداد سوالات کنکور را تشخیص دهیم. لازم به ذکر است که این مدت زمان ارائه شده برای هر تست مختص به زمانی است که شما بخواهید به تمامی سوالات پاسخ دهید و اگر با یک روش اصولی تعداد سوالاتی که میتوانید حل کنید را دقیقا بدست اورسد زمان هر تست به راحتی به 2 دقیقه می رسد و میتوانید با یک برنامه درست تا 60 درصد سوالات را با این زمان پاسخ دهید.
مبحث |
کنکور 98 |
کنکور 99 |
کنکور 1400 |
مجموعه ، الگو و دنباله - ریاضی 1 | 2 | 1 | 2 |
توان های گویا و عبارت های جبری - ریاضی 1 | 1 | 0 | 0 |
معادله و نامعادله - ریاضی 1 | 2 | 1 | 2 |
شمارش بدون شمردن - ریاضی 1 | 0 | 0 | 0 |
تابع - ریاضی 1 و حسابان 1 و حسابان 2 | 2 | 3 | 1 |
مثلثات - ریاضی 1 و حسابان 1 و حسابان 2 | 3 | 3 | 3 |
توابع نمایی ولگاریتمی - حسابان 1 | 1 | 2 | 5 |
حد و پیوستگی - حسابان 1 | 3 | 3 | 1 |
حد های نا متناهی و حد در بی نهایت - حسابان 2 | 1 | 1 | 3 |
مشتق - حسابان 2 | 3 | 3 | 3 |
کاربرد مشتق حسابان 2 | 2 | 0 | 3 |
ترسیم هندسی و استدلال - هندسه 1 | 0 | 0 | 1 |
قضیه تالش و تشابه و کاربرد آن - هندسه 1 | 2 | 4 | 0 |
چند ضلعی ها - هندسه 1 | 1 | 0 | 1 |
تجسم فضایی - هندسه 1 | 2 | 1 | 0 |
دایره - هندسه 2 | 3 | 4 | 4 |
تبدیل - هندسه 2 | 2 | 1 | 1 |
روابط طولی در مثلث - هندسه 2 | 1 | 0 | 2 |
ماتریس - هندسه 3 | 3 | 3 | 2 |
مقاطع مخروطی - هندسه 3 | 3 | 4 | 3 |
بردار ها - هندسه 3 | 1 | 0 | 1 |
آشنایی با مبانی ریاضیات - آمار و احتمال 11 | 3 | 4 | 2 |
احتمال - آمار و احتمال 11 | 2 | 4 | 2 |
آمار توصیفی - آمار و احتمال 11 | 2 | 1 | 1 |
آمار استنباطی - آمار و احتمال 11 | 0 | 0 | 0 |
نظریه اعداد - گسسته | 4 | 4 | 6 |
گراف و مدلسازی - گسسته | 2 | 3 | 2 |
ترکیبیات - گسسته | 4 | 3 | 3 |
بودجه بندی ریاضی در رشته تجربی
کما فی السابق تعداد سوالات درس ریاضی 30 سوال است که ارزش هر تست 3.3 درصد است . مدت زمانی که برای پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته است در دفترچه سوم همراه با درس زمین شناسی 60 دقیقه است. اگر ما 13 دقیقه از زمان را به درس زمین شناسی اختصاص دهیم 47 دقیقه برای درس ریاضی باقی خواهد ماند که زمان پاسخگویی به هر سوال 94 ثانیه خواهد بود و به نسبت قبل تغییر خاصی نداشته است. لازم به ذکر است که این مدت زمان ارائه شده برای هر تست مختص به زمانی است که شما بخواهید به تمامی سوالات پاسخ دهید و اگر با یک روش اصولی تعداد سوالاتی که میتوانید حل کنید را دقیقا بدست اورسد زمان هر تست به راحتی به 2 دقیقه می رسد و میتوانید با یک برنامه درست تا 60 درصد سوالات را با این زمان پاسخ دهید.
مبحث |
کنکور 98 |
کنکور 99 |
کنکور 1400 |
مجموعه ، الگو و دنباله | 1 | 1 | 0 |
توان های گویا و عبارت های جبری | 0 | 1 | 1 |
معادله و نامعادله | 1 | 2 | 3 |
تابع درجه دوم و معادله درجه 2 | 2 | 2 | 2 |
شمارش بدون شمردن | 1 | 1 | 2 |
آمار و احتمال | 2 | 2 | 0 |
احتمال | 1 | 0 | 2 |
توابع نمایی و لگاریتمی | 2 | 2 | 4 |
هندسه ( ترسیم، استدلال و تالس و تشابه) | 3 | 3 | 3 |
هندسه (مقاطع و دایره) | 1 | 0 | 2 |
تابع و انتقال نمودار | 2 | 5 | 4 |
مثلثات | 3 | 3 | 3 |
معادله مثلثاتی | 1 | 1 | 1 |
حد و پیوستگی | 4 | 3 | 2 |
مشتق | 4 | 2 | 2 |
کاربرد مشتق | 2 | 2 | 2 |
بودجه بندی ریاضی در رشته انسانی
در رشته انسانی نیز تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به آنها تغییری نداشته و قاعدتا همچنان می توانیم از بودجه بندی سال های قبل استفاده کنیم. تعداد سوالات در درس ریاضی رشته انسانی 20 سوال است و ارزش هر تست صحیح 4 درصد است. زمان اختصاص داده شده به سوالات ریاضی در رشته انسانی 25دقیقه است که به هر سوال 75 ثانیه زمان برای پاسخگویی خواهد رسید. لازم به ذکر است که این مدت زمان ارائه شده برای هر تست مختص به زمانی است که شما بخواهید به تمامی سوالات پاسخ دهید و اگر با یک روش اصولی تعداد سوالاتی که میتوانید حل کنید را دقیقا بدست اورسد زمان هر تست به راحتی به 2 دقیقه می رسد و میتوانید با یک برنامه درست تا 60 درصد سوالات را با این زمان پاسخ دهید.
مبحث |
کنکور 98 |
کنکور 99 |
کنکور 1400 |
عبارت جبری (دهم) | 1 | 1 | 0 |
معادله درجه دوم (دهم) | 1 | 1 | 2 |
تابع دهم | 2 | 2 | 4 |
کار با داده های آماری (دهم) | 2 | 2 | 2 |
نمایش داده ها | 0 | 0 | 1 |
آشنایی با منطق و استدلال ریاضی (یازدهم) | 1 | 1 | 2 |
تابع یازدهم | 3 | 3 | 1 |
آمار یازدهم | 3 | 2 | 1 |
آمار و احتمال ( دوازدهم) | 3 | 3 | 2 |
الگوهای خطی (دوازدهم) | 2 | 3 | 2 |
الگوهای غیر خطی ( دوازدهم) | 2 | 2 | 3 |
نتیجه گیری از بودجه بندی
ما با چند نوع نتیجه گیری متفاوت مواجه هستیم. گروهی از داشن آموزان و حتی مشاوران و دبیران به بودجه بندی به دید خیلی خاص و عجیبی نگاه می کنند و تلاش میکنند از بودجه بندی الگوهای رفتاری استخراج کنند و مثلا حدس بزنند در سال آینده از هر مبحث چند سوال خواهد آمد. این رفتار به شدت غلط و آسیب زننده است. بهتر است از بودجه بندی استفاده درست و اصولی کنیم.
1- میتوانیم از بودجه بندی بفهمیم چه فصل هایی اهمیت بیشتری دارند و چه فصل هایی اهمیت کمنری دارند. این اهمیت معمولا به میزان اشتباهات دانش آموزان و همچنین سطح سختی سوالات برای دانش آموزان بر میگردد. مثلا فصل هایی که برای دانش آموزان سخت تر هستند اغلب از درجه اهمیت بالاتری برای طراحان سوال برخوردارند.
2- هیچ فصلی اینقدر مهم نیست که از برنامه کلی و راهبردی خودمان خارج شده و مدت زمان زیادی را برایش تلف کنیم. مثلا دو ماه را برای یک فصل تلف کنیم. فصل هایی مثل تابع و مثلثات بدلیل اینکه پیش نیاز سایر فصل ها هستند درجه اهمیت بالایی دارند و سوالات ترکیبی زیادی با فصل های دیگر دارند. اما این موضوع هم نباید باعث شود که از برنامه خود خارج شده و تایم بیش از حدی را به این فصل ها اختصاص دهیم.
3- تقریبا چیزی به عنوان تست ساده نداریم. از سالها پیش بعضی مناحث کلا برای دانش آموزان راحت تر بوده سر جلسه و درصد افراد بیشتری آن سوالات را پاسخ داده اند به همین دلیل آن مباحث جزو مبحث های ساده طبقه بندی شده اند. اما واقعا سر جلسه تفاوت ارزشی بین سوالات وجود ندارد. اغلب مواقع دانش آموزان از مشاوران میخواهند فصل های ساده تر تا نمره آور تر را برایشان انتخاب کنند. که حاصل این انتخاب معمولا از همین جدول می آید ولی اصلا ارزش علمی خاصی ندارد. چون معمولا فصل هایی که تست بیشتر دارند را به عنوان نمره خیز ارائه می دهند یا فصل های پایه ای مثل تابع و مثلثات که حجم دخالتشون توی تست ها بیشتره و احتمال نمره آوری بالاتری داره. اما به صورت ساده باید گفت بر اساس آزمون هایی که میزنید و تست هایی که در منزل حل می کنسد میتوانید برای خود فصل های ساده تر ( که همیشه درصد بالایی میزنید) را تعیین کنید و سر جلسه از روی سایر فصل ها عبور کنید.
4-دانش آموزان رشته ریاضی اغلب حس میکنند سوالات درس های ریاضی دهم و حسابان ها آسانتر و نمره آورتر از هندسه و گسسته و آمار یازدهم است به همین دلیل بعضی دانش آموزان کلا مباحث مربوط به هندسه و گسسته و آمار را حذف میکنند . در حالی که در کنکور 99 شاهد افزایش تعداد تست های این بخش نسبت به ریاضی دهم و حسابان ها بودیم. ضمنا همانطور که در مورد قبلی اشاره شد شما باید مبحث ساده خودتان را پیدا کنید. فصل های انتهایی کتاب های هندسه و گسسته مباحث به مراتب ساده تری نسبت به فصل اول دارند که هم قابلیت حل سر جلسه بالایی دارند و امکان ارزش گذاری مناسبی دارند.
5- کاهش ارزش درس ریاضی برای بچه های انسانی و تجربی در مقابل سایر درس ها. همانطور که سال های قبل علی رغم اینکه درصد عربی در عمومی ها پایین تر از بقیه بود اما رتبه آور حساب میشد هم اکنون نیز این موضوع در خصوص درس ریاضی مشهود است. درسی که همه دانش آموزان از آن فرار می کنند قاعدتا درس رتبه آوری محسوب می شود.
6 - اگر مبحثی در کنکور های سال های قبل سوالی نداشته باشد نمی توان نتیجه گرفت سال بعد هم سوالی ندارد. اما قطعا میتوان نتیجه گرفت تعداد سوالات چنین مباحثی یک یا حداکثر دو سوال است.
7- اگر مبحثی در سالهای قبل 3-4 سوال داشته همیشه نمیتوان نتیجه گرفت که الزاما سال بعد هم 3-4 سوال دارد اما قطعا میتوان گفت کمتر از 2 سوال نخواهد داشت.
روش مطالعه ریاضی
-- پیش خوانی
1- هدف از پیش خوانی آشنایی با مطلب حتی در حد کمتر از 10-15 درصد است .
2- برای پیش خوانی میتوانید از کتاب های کمک درسی یا جزوه معلم خودتان و یا متن کتاب درسی استفاده کنید. البته استفاده از متن کتاب درسی بدلیل بیش از حد گنگ بودن مطلب چندان توصیه نمی شود.
3- حداگثر 15-20 دقیقه زمان برای پیش خوانی کافی است. توجه کنید که در این مرحله قرار نیست مطلب را یاد بگیرید بلکه بیشتر از همه چیز قرار است در ذهنتان سوال ایجاد کنید تا سر کلاس درس ناخواداگاه بدنبال پاسخ برای این سوالات باشید و مطلب درسی را بهتر و سریعتر فرابگیرید.
-- در کلاس درس را یاد بگیرید.
1- در طول کلاس در مکانی ساکت بنشینید و با کسی صحبت نکنید. تلفن همراهتان هم خاموش باشد.
2- اگر هر قسمت را متوجه نشدید علامت بزنید و قبل از ترک کلاس از دبیر بپرسید.
3- اگر با فیلم یا دی وی دی کار میکنید هر جا را متوجه نشدید بیش از حد روی آن بخش نمانید. فقط زمانش را یادداشت کنید تا بعدا مرور کنید. شاید همین مطلب جلوتر به طور کامل و واضح تری توضیح داده شده است.
4- سر کلاس تا حد امکان مشارکت کنید و کلیه سوالاتی از پیش خوانی در ذهنتان مانده است را به طور کامل به پاسخ برسانید.
-- مطالعه صحیح جزوه
1- سوالات جزوه را مجدد بدون نگاه کردن به پاسخ ، خودتان حل کنید.- فرمول ها را حفظ کنید و اگر نیاز به کد گذاری یا تکنیکی خاص برای حفظ آنها دارید حتما استفاده کنید. به تیتر ها و عنوان ها در خصوص حفظ فرمول و روش حل سوالات توجه ویژه کنید. بسیاری از سوالات ریاضی فقط با دانشتن اینکه از کدام قسمت و مبحث و زیر عنوان طرح شده به راحجتی قابل حل هستند.
2-فرمول ها را همان موقع مطالعه حفظ کنید. برخی دانش آموزان فرمول ها را در دفتر یا کاغذی مینویسند که بعدا حفظ کنند. این کار پیوستگی مطالب را در ذهن شما کم می کند. پس فرمول ها را همان موقع حفظ کنید. برای حفظ فرمول ها از حل سوال کمک بگیرید. در زمان حل سوالات بدلیل درگیری بیشتری که با مطلب دارید فرمولها بهتر به حافظه سپرده می شوند.
3- هر چند زمان اصولی خلاصه نویسی بعد از اتمام فصل و مبحث است اما برای یادگیری بیشتر درسی مثل ریاضی بهتر است همزمان با مطالعه ذهن خود را منسجم کنید. نوشتن تیتر ها و زیر موضوعات و همچنین روش حل سوالات به شما کمک می کند که مطالب را بهتر یاد بگیرید و سریعتر به خاطر آورید.
4- چنانچه سوالی را بلد نبودید حل کنید. می توانید حل استاد را ببینید و سپس خودتان دوباره آن سوال را حل کنید. حتی اگر با دیدن خط اول حل استاد متوجه شدید سوال را باید چطور حل کنید ، از همان بخش به بعد سوال را خودتان حل کنید.
5- متن قضیه ها را در کتاب درسی بخونید و کامل یاد بگیرید. قضایا به خصوص در امتحانات تشریحی و نهایی اهمیت زیادی دارند.
6- بعد از اتمام مطالعه فصل اگر سوالات جزوه و کتاب درسی را از شما بپرسند باید بتوانید به 100 % سوالات پاسخ دهید. زیرزا شما این سوالات را حداقل دو بار حل کرده اید و روش حل و نحوه محاسبات و کلیه نکات آنها را میدانید. پس باید توجه داشته باشید که بتوانید سوالات هر فصل را به صورت به هم ریخته ( که خدای نکرده حفظی جواب ندهید) از خودتان امتحان بگیرید و نمره کامل بگیرید.
7- طرح سوال کنید. چراپرسی و چگونگی وطرح سوال برای دانش آموزانی که به دنبال درصد های بالای 70 % هستند اهمیت ویژه ای دارد. مثلا یک سوال خاص را در جزوه حل کرده اید. حالا تایمی بگذارید و از خودتان بپرسید اگر این سوال از اخر به اول پرسیده شود چطور حل می شود. اگر به جای این مولفه آن یکی مولفه را بخواهند باید چکار کنم و هر سوالی که میتوان از بطن متن سوال و فرمول و همینطور فرایند حل سوال ایجاد کرد را از خودتان بپرسید. اینجوری دیگه سوالی نمیمونه که بلد نباشید یا قبلا بهش فکر نکرده باشید.
8- توجه کنید که ارتباط مستقیم و ظریفی بین توجه سر کلاس و توانایی حل سوال بعد از کلاس وجود دارد. یعنی هر چه سر کلاس بیشتر توجه کنید و مشارکت کنید در حل سوال قطعا بهتر یاد می گیرید و در منزل سوالات را سریعتر و راحت تر حل می کنید.
روش تست زنی در درس ریاضی
1-به میزان کافی و با کیفیت بالا تست آموزشی بزنید
به میزان کافی ( تعداد تست ها برای شخص شما مناسب باشد جوری که مطلب را کاملا یاد بگیرید ) و با کیفیت عالی ( اصول تست زنی را کاملا رعایت کنید ) تست آموزشی بزنید تا مطلب و مبحث درسی را به طور کامل یاد بگیرید و برای تست سنجشی آماده شوید. هر چقدر بهتر مراحل گفته شده را طی کنید و دقیق تر اجرا کنید قطعا برای تست های آزمونی و سنجشی آماده تر خواهید شد. منظور از تعداد کافی این است که اگر یک فصل 300 تست سوال دارد شما باید حداقل 150 تست آموزشی حل کنید. و منظور از کیفیت این است که همین تست ها یی که در این مرحله حل کردید را از شما آزمون بگیرند بتوانید 100 % این سوالات را پاسخ دهید.
2- به میزان کافی و با کیفیت بالا تست سنجشی بزنید
همه موارد بالا برای تست سنجشی نیز پا برجاست. یعنی به تعداد مناسب و کافی و با کیفیت عالی تست سنجشی و زمان دار بزنید . این تست ها را باید از همان ابتدای سال اجرا کنید. این روش کار در اصول تست زنی به طو.ر کامل توضیح داده شده است.
3- با دیدن هر تست
دانش آموزان به دو دسته کلی تبدیل می شوند. گروه اول به محض دیدن سوال در یکی دو ثانیه اول در مورد سوال قضاوت می کنند. سوال را به سخت ، طولانی ف بد قیافه و یا آسان ( اگر نمونه آن را دیده باشند) دسته بندی می کنند و بعد تلاش می کنند یادشان بیاید معلم سر کلاس با همچین سوالاتی چه بر خوردی داشت ( مثلا فاکتور میگرفت ، تقسیم بر ایکس میکرد یا ... ) و بعد هم همان کار را میکنند. اگر شانس بیاورند سوال حل می شود و اگر شانس نیاورد حل نمی شود.
دسته دوم با دیدن سوال به سراغ استراتژی حل مسئله می روند و کلا قضاوتی در خصوص سوال نمی کنند. مثلا با دیدن یک سوال حد مقدار ایکس را در وحله اول جایگزین می کنند تا ببیننذ به چه چیزی می رسند و الی آخر. دسته دوم همیشه بهتر از دسته اول بلدند سوالات را حل کنند.
4- استراتژی حل سوال چیست ؟
هر مبحث از موضوعات ریاضی فرم مشخصی دارند. مثلا در حد شما می دانید اول از همه باید مقدار ایکس را جایگزین کنید یا جواب بدست می آید یا به صورت یکی از انواع مبهم تبدیل می شود. بعد از آن هم روش حل حد های مبهم را می دانیم.
این رفتار با تست را استراتژی حل سوال تست می گوییم. منظور این است بدون قضاوت وقتی تک تست را دیدیم به سراغ روش حل می رویم. اگر حد بود ابتدا مقدار را جایگزین می کنیم. اگر به مبهم صفر صفرم تبدیل شد به سراغ یکی از حالت های رفع ابهام بسته به نوع ابهام ایجاد شده می رویم. مثلا ما چند روش رفع ابهام برای حالت کسری ( ضربدر مزدوج مخرج) ، حالت رادیکالی ( ضربدر مزدوج رادیکالی یا استفاده از هم ارزی ) و ... را می شناسیم. پس با دیدن هر کدام از حالت ها باید تصمیم بگیریم از کدام مسیر باید ادامه سوال را حل کنیم.
برای هر تست باید استراتژی کاملی داشته باشیم که سوال را چطور حل کنیم. اگر در مورد یک موضوع استراتژی حل تست را نمی دانید می توانید یا از دبیرتان بپرسید یا با توجه کردن به نحوه حل چند سوال توسط دبیر یا در کتاب های کمک آموزشی استراتژی کلی حل سوال در آن مبحث را پیدا کنید. از این استراتژی های حل سوال می توانید به عنوان خلاصه نویسی برای مرور مطالب قبل از آزمون هم استفاده کنید.
5- حتما از خودتع آزمون گواه بگیر
منظورمون از آزمون گواه آزمونی است که سوالاتش از بین تست هایی از جزوه یا تست هایی که به صورت آموزشی یا به صورت سنجشی حل کرده اید انتخاب شوند. باید بتوانید آزمون های گواه را با درصد بالا بگذرانید. اگر این آزمون را 100 % بزنید یعنی کل مطلب را کاملا یاد گرفته اید و اگر زیر 50-60 % بزنید یعنی به صورت جدی در این مطلب مشکل دارید. حالا یا مشکل از سر کلاس و گوش ندادن شماست یا از اینکه به اندازه کافی برای هر تست در زمان حل کردن وقت نگذاشته اید و تست ها رو شانسی ، سریع و بی فکر و یا با هر اشتباه مطالعاتی دیگر حل کرده اید.
6- تکنیک کنترل کیفیت
بعد از اتمام هر فصل یک برگه جلو خودت بزار و ببین میتونی تیتر ها و مطالب و زیر موضوعات را طبقه بندی کنی و برای خودت بنویسی. انجام این کار در یاد آوری مطلب و همچنین توانایی استفاده از استراتژی حل سوال در زمان تست زنی کمک شایانی خواهد کرد.
7- مارکدار کردن تست ها
در انتهای هر بازه تست زنی ( چه آموزشی و چه سنجشی) حتما سوالاتی را مارکدار کنید. طبق اصول کامل مارکدار کردن که در کارگاه اصول تست زنی و مبحث مارکدار کردن سوالات گفته شد. با مارک کردن سوالات در بازه های مروری می توانید راحت تر مرور کنید.
8- از سوالات دشوار فرار نکنید.
بسیاری از دبیران و دانش آموزان از سوالات دشوار فراری هستند. حتی برخی از دانش آموزان رسما از کتاب هایی که سوالات سخت تر دارند فراری هستند. برای زدن درصد بالا و قبولی در رشته های تاپ حتما باید سوالات سخت هم حل کنید. طراحان و گزینش گران سوال همیشه تعدادی از سوالات را سخت فرض می کنند تا بتوانند بین دانش آموزان اختلاف تراز ایجاد کنند. بعضی سوالات را طولانی می دهند تا باز هم گروهی دیگر را حذف کنند. پس برای قبولی باید سوالات سخت و جدید تر را حل کرد. ضمنا مقایسه با سوالات 6-7-15 سال قبل کار درستی نیست و به صورت نرمال هر سال سوالات کمی دشوارتر خواهند شد هرچند استثناهایی هم وجود دارد کهگاهی سوالات آسان تر می شوند ولی ما با استثنا زندگی نمی کنیم و باید برای سخت ترین شرایط آماده باشیم.